Veckomöte 2022-03-18

President Lars Hed
Närvaro: 12 st + 1 gäst

Gästföreläsare: Edmans Bönhus

Vår ordförande Lars Hed inledde mötet med beskedet att vår Fellow Nils Jensen har gått bort den 15 februari 2022. Nils föddes 4 januari 1936 och var roterian sedan 1970. Klubbåret 1981-1982 var han president och var även hedersmedlem i vår klubb. Vi tände ett ljus och höll en tyst minut till minne av Nils.

Hans Erik Henriksen och Mats olofsson hälsade på uppdrag av vår Fellow Jan Nygren som är inlagd i Varberg.

Mötet på Laholms teater om flyktingkrisen från Ukraina diskuterades. Den som kan hjälpa till och vill hjälpa till vänligen kontakta Lars Hed. De letar efter människor som kan hjälpa flyktingarna på deras eget språk eller polska.

Den 18 april är sista träffen i Gröna hästen innan sommaren. Konferensrummet renoveras och görs om. Inte säker på om vi kan komma tillbaka för våra veckomöten. Alternativ undersöks. Alla är välkomna att komma med ett alternativ och skicka idéer till presidenten.

Det kan vara bra att även titta på kvällar eller anpassa mötesfrekvensen till varannan vecka. Detta är ett förslag från undertecknad.

Tisdagen den 21 mars är det fredskonsert i S:t Clemens kyrka i Laholm av olika körer. Konserten börjar 18.30. Därefter blir det insamling till Ukraina.

Till allas information och bekräftelse så är Maxilotteriet 2022 inställt.

Dagens talare var Benjamin Edman från Edmansbonhus.se

pastedGraphic.png

Benjamins startade verksamhet i hans garage december 2020 när han var föraldraledig. Han kommer från Norland och ser kaffe som en kulturdryck istället för drivmedel.

Edmans Bönhus är ett hantverksrosteri för kaffe. Här rostas kaffe i mindre omgångar och med stor omsorg för att kunna få fram bästa möjliga smak från varje böna.

Enkelt beskrivet så är det kaffe som är bra för både miljö och odlare, samt att det är av mycket hög kvalitet.

Råkaffet som används är allt klassat som ”specialty grade” och vill man veta lite mer om det kan man kolla på Benjamin Edmans hemsida. Han finns även på https://www.instagram.com/edmansbonhus/ och https://www.facebook.com/benjaboyboy/

För den som är intresserad kan kaffet även provsmakas i missionshuset på Ryssgatan 11 i Laholm

pastedGraphic.png

Nästa möte;

Laholms Tidnings nya ägare besöker oss

25 mar 2022 12:15 – 13:30 Gröna Hästen, Laholm

Joakim S Ormsmarck - ägare till Laholms Tidning - kommer att ge oss en intressant inblick i hur han ser på lokaltidningens betydelse för demokrati och yttrandefrihet.

Vi får ytterligare ett fint besök på detta möte av vår AG Elisabeth Strokirk. Det är väldigt trevligt att hon vill komma och "bara hälsa på".

Remco Snoeck

Styrelsemöte
25 mar 2022

Laholms Tidnings nya ägare besöker oss