Veckomöte den 19 november 2021

Närvarande 13 Rotarianer
Föredragshållare Gustav Drake af Hagenström

Östersjöregattan.

En munter skara samlades i lilla rummet och under stoj o glam intog en, sedvanlig god, lunch. Vinlotteri anordnades. Vinnaren är för pennfäktaren okänd, då densamme var tvungen att avvika från det intressanta föredraget p g a tidsfrist.

Nåja Vår vanliga möteslokal har under tiden blivit ledig och skaran kunde förflytta sig för att åtnjuta de tekniska redskap som var nödda till föredraget.

Efter diverse utläggningar från vår värderade president om krig och lite ubåtar kom föredragshållaren Gustav Drake Af Hagenström, igång.

Navigare necesse est Att Segla är nödvändigt. Detta håller pennfäktaren fullständigt med om.
Gustav tog med oss på 880 sjömil lång resa från Wismar till Töre lite Norr om Haparanda .
Denna Regatta tog sin början lite spontant med bara 2 båtar. Den har nu blivit så populär att man får begränsa antalet deltagare. Reglerna är ganska enkla. Vilket sjöduglig båt som helst. Liksom antal medlemmar i besättningen. Motor får startas en timme/dygn för att ladda batteri. Vid ev motorgång återgår man från stället där motorn startades och börjar segla igen därifrån. Efter inköp av båt och diverse segel började Gustav och hans kompis Erik segla runt i Danmark o Sverige. För att insupa lärdom om seglingens svåra konst. Nu har ställt upp tre ggr Wismar- Töre   De båda äventyrarna är nöjda med klara av resan på dryga 8 dygn (8dygn 16tim 43 sek kan vara fel taget ur minnet) Resan avklaras med 3 timmars pass och pågår således dygnet runt. Här var jag tvungen att avvika.

Lite kuriosa: När jag för länge sedan blev medlem i Rotary , berättade Laholms legendariske frisör , Dick Lange,  om hur det var att skriva veckobrev förr.
Han skrev på vanlig skrivmaskin cyklade upp till Esseli ( Semper) lånade en stencileringsappart. Drog ut önskat antal brev Skrev adress på  kuvert satte på frimärke och gick till posten varje vecka i ett år. Vi är lite slöa ibland

Vid tangetbordet.
Mats
Kommande program