Veckomöte 2021-11-05

Deltagande:​12 medlemmar samt 4 inbjudna gäster.

Gäster:​Åke Hantoft, Richard Mortenlind, Jeanette Ernering, Margareta Johnsson.

Dagens föredrag: Så främjar vi trygghet och studiero på kommunens grundskolor

Presidenten Lars Hed hälsade samtliga välkomna och bjöd till lunch.

Efter måltiden meddelades att den senaste korvförsäljningen inbringade 2200 kr, att 775 av 1000 kalendrar är försålda samt en allmän vädjan om hjälp om försäljning av resterande.

En påminnelse om Julmarknaden den 4/12, även den med en vädjan om ”handräckning” framfördes. Dagens lotteri bestående av en flaska Whisky mottogs av vinnaren.

Därefter hölls föredrag kring ett mycket aktuellt ämne "Så främjar vi trygghet och studiero på kommunens grundskolor". Föredragshållare var Ordförande för kommunens Barn o Ungdomsnämnd (BUN) Åke Hantoft, Chefen för Barn o ungdomsförvaltningen (BUF) Richard Mortenlind samt Kommunikatör Jeanette Ernering på BUF.

Åke Hantoft inledde och påtalade att han upplever en skillnad att sitta som ordförande i politisk nämnd och att inneha samma uppdrag i ett företag (Åke har varit styrelseordförande för ARLA). Han talade även om vikten att ha bra lokaler för tryggheten och studieron i kommunens skolor. Huvuddelen av de fastigheter BUN disponerar är cirka 60 år gamla och uppfyller inte alltid önskemålen om pedagogiska förutsättningar för andemeningen i dagens ämne. Vidare pratade han om att han som politisk ordförande försöker vara så lite operativ som möjligt, han förlitar sig på tjänstemännen. Åke avslutade sin inledning med att påpeka att han upplever ordförandeskapet som spännande och intressant.

Richard Mårtenlind talade om den effekt Smartphone har på dagens skolbarn/ungdomar.Många får sin första telefon vid 8–9 års åldern. Den ger allt från tryggheten att ”alltid” kunna nå sina föräldrar till motsatsen i form av bland annat den otrygghet den ger i form av känslan av att bli kränkt. Det är lätt att respekten för mottagaren kommer i skymundan när telefonen möjliggör en viss anonymitet i stället för en kontakt ”öga mot öga”. Den öppnar även upp möjligheten att nå världen och all den information som där finns. Allt detta påverkar vardagen i skolan, vilket innebär att skolan måste hantera detta relativt nya fenomen. Lärarna och andra yrkeskategorier i skolan har tillsammans med föräldrar och i viss mån föreningslivet ett ansvar för att lyssna på och hjälpa eleverna. Richard påtalade vikten av ett tillitsbaserat program för att möta de problem skolan står inför. De skolor som lyckats med att stävja problemen har ett sådant program. Han menar att bland annat Kuratorer/Socionomer/Socialsekreterare måste vara med i arbetet med att stötta pedagogerna med exempelvis gruppdynamik och ledarskap för att lärarna skall vara bättre rustade för de problem som uppstår. En annan resurs är det Elevhälsoteam som finns på kommunens samtliga skolor och leds av rektorerna.

Mängden av frågor från auditoriet ställda till föredragshållarna visade på att ämnet berörde.

Efter avslutat föredrag tackade presidenten för ett intressant sådant samt delade ut varsin kalender till Åke, Richard och Jeanette.

Mötet avslutades med en vädjan från Presidenten, Christer Svensson och Arne Månsson om hjälp vid försäljningen av lotter på MAXI under tiden 9–15 april 2022.

Vid pennan/ Roland Norrman

Möte utgår