Rotarymöte 2021-11-26

Gäster:      Bengt Jansson, Distriktsguvernör
                  Elisabeth Kullenberg, Assiterande DG

Klubbangelägenheter:

Mats informerade att Laholms Tidning numera kan läsas på webben under webb-adress ”laholms.tidning.se”.

Föredragshållare: Bengt Jansson, DG

Guvernören kommer ursprungligen från Växjö och är civiling från Lund. Han har verkat lång tid i Skanska med placering i Helsingborg, Växjö och som chef över Södra Skåne.

Nu har han egen rådgivningsbyrå i Ängelholm och är medlem i Rk Ängelholm Bjäre.

Världspresidentens budskap är ”Serve to change lives”. Hans målsättning är tillväxt med 100.000 medlemmar i år (till 1,3 milj).

Bengt beskrev sin uppfattning om distriktets hälsotillstånd:

Bra intagning av medlemmar – men ett netto-tapp årligen.

Sned åldersfördelning – över 60 år dominerar – tydlig minskning under 50 år.

Distriktet har gått från 30.000 medlemmar 2012 till 19.000 i år.

Hur kan vi vända utvecklingen:

En oslagbar bas är vår spridning över världen – vi kan var som helst gästa en klubb.

DG diskuterade hur vi måste förändra oss för att ligga bättre i takt med tiden.

Klubbsammanslagningar kan var nödvändiga – men är ingen lösning – det ändrar inte åldersstruktur och arbetssätt.

Bengt påvisade att vi träffas nästan bara på luncher och då mestadels måndagar och fredagar – passar det för yngre medlemmar?

Bengt hade en lista på förslag till förbättringar och här är de jag hann notera:

Aktiviteter för att behålla befintliga medlemmar

Enkla träffar

Starta satellitklubbar

Bättre starta nytt än slå ihop

Inom Rotary Sverige finns det planer på att ändra distriktsindelningen så att vi får 6 helt nya distrikt redan 1 juli 2023. En arbetsgrupp arbetar med förslaget.

Lars Hed framhöll att vi behöver nytänkande och därför också större frihetsgrader inom Rotarys reglemente. Vår klubb behöver överväga vilket distrikt vi vill tillhöra – Västra Götaland med Halland eller Skåne/Blekinge. Se bifogade förslag till nya distrikt.

Frågan skall väckas på årsmötet.

Vid pennan

Werner M

INSTÄLLT: Nya idéer för växande Rotary
03 dec 2021 12:15