Veckomöte 2022-03-04

Antal icke Rotarianer 3 gäster

Presidentens referat:

Hej alla medlemmar!

Här kommer en enkel sammanfattning av dagens möte.

Jag fick börja med att konstatera att Laholm har blivit en turistort på allvar. Hela fem gäster hade vi: Jill, alltid lika trevligt, samt fyra gäster från Halmstad - två rotarianer med fruar, turistande i Laholm. Då tar man vara på vad Rotary kan ge!

Vi avhandlade kort situationen i Ukraina och jag fick carte blanche att skicka iväg 5 000:- till Rotarys insamling. Detta dubblas sedan av Akelius, mycket glädjande.

Jag hälsade sedan välkommen till Rickard från Konditori Cecil.

Han berättade om vägen från att ha haft chokladbutik i Båstad till att bli Caféidkare i Laholm. Vi var överens om att det gamla hederliga caféet har sin charm och att cafékulturen växer till sig.
Den typiska kunden är fortfarande den som vill ha en kopp kaffe och en kanelbulle eller bakelse.

Fler och fler väljer dock att beställa mackor, räkmackor och baguetter, så caféet tr fler och fler lunchkunder.

Under pandemins värsta dagar var det dock många som köpte med sig kaffebröd och mackor, men de kunderna kommer tillbaka nu.

Rickard tycker om att man sitter länge och gärna också har möten på Cecil. Ett tomt café drar inga kunder.

Ambitionen är klar - så lite halv- och helfabrikat som möjligt och så mycket lokala råvaror som möjligt.

Så - gå och fika på Cecil! Laholm behöver ett trivsamt café!

Trevlig helg!

Lars Hed
President och frivillig skribent

PS / Nästa fredag får vi besök av kommunens landsbygdsutvecklare Reino Jacobsson.
Välkomna! / DS

Kommunens landsbygdsutvecklare Reino Jacobsson
11 mar 2022

Benjamin Edman håller föredrag om exotiskt kaffe