Klubbmöte fredag 24 mars 2023

14 klubbmedlemmar och 4 gäster
Gun-Britt Nilsson,Ulrika Svensson,Anna Hed och
Tomas Henriksson Macro.

Vi hälsades välkomna av VD Fredrik Nilsson, vars farfar grundade företaget 1945. Det hette då Yngve Nilssons Karosseri. 1972 övertog sönerna Nils-Åke och Karl-Erik  driften i det så kallade "gamla skeppet". Arbetet där, som idag sköts av en person, sköttes då av femton personer. I prototypverkstaden finns företagets hjärta. Där hålls varje morgon 8.30 ett så kallat pulsmöte. Här finns all data, alla enheter i produktionen tydligt åskådliggjorda på en särskild board, där man kan se i vilken fas varje fordon befinner sig. Man gör här en daglig produktionsplanering, vars resultat går tillbaka ut till respektive enhet. Man kapar, förlänger och bygger om Volvo-bilar till ambulanser, begravningsbilar, limousiner och utryckningsfordon. Man bygger 1,5 till 2 begravningsbilar i veckan. De flesta går till England. Vi besökte också avdelningarna för kapning, svets och lackering. I den stora lagerhallen finns separata packsatser för varje enskilt fordon, så att man snabbt kan hitta den specifika detaljen. En av de sista stationerna är PDI, Pre Delivery Inspection. Här kontrolleras varje fordon noggrant innan leverans, putsas minutiöst och förses med registreringsskylt. Vissa kunder hämtar det beställda fordonet på plats, andra fraktas till destinationen. Hela produktionen är ett hantverk på individnivå och kontrollerna rigorösa. Varje moment är certifierat och väl dokumenterat med fokus på säkerhet och miljö.
Mötet avslutades i showroom med smörgåstårta och dryck, varvid Fredrik gav ytterligare information och besvarade frågor.
Stort Tack till Fredrik Nilsson för ett mycket intressant besök!

Vid pennan U Svensson

Kommande Program