Veckomöte den 13 maj 2022
      President: Lars Hed
      Föredragshållare: Nils Dahlvig, Örkelljunga
      Närvaro: 10 Rotarianer + 1 gäst

Till gränsen och tillbaka igen.

Nils har under mars månad 2022 följt sitt hjärtas röst och åkt till gränsen mellan Ukraina och Polen för att hämta ”hem” ukrainska flyktingar till Sverige. Här följer ett referat av hans mycket livfulla berättelse.

Nils är troende och i hans kyrkliga nätverk kom idén upp att åka till Ukraina och hämta flyktingar till Sverige. Ett bussbolag i Uddevalla kontaktades och man bildade en grupp för att kunna resa iväg. Tre chaufförer, varav Nils var en, en rysktalande tolk och en sammanhållande fick räcka.

Efter att fått ta emot sponsring i form av bl a vatten och kex, for man iväg från Uddevalla till Karlskrona, där man tog färjan till Gdynia. Denna tog ca 12 tim. Sömn blev det dåligt med, spänningen och entusiasmen inför resan var stor.

Efter en natts körning nådde man ett köpcentrum i Przemysl, som ligger ca 15 mil öster om Krakow och bara en mil från gränsen till Ukraina. Här stannade man vid ett köpcentrum, som hade blivit ett mottagningscentrum för flyktingar. Centrat var fullt av sängar och hjälporganisationerna gjorde vad de kunde för att ta hand om flyktingarna. Polska militär kontrollerade både flyktingarna och bussen med besättning.

Nu gällde det att få ombord alla flyktingar med deras fåtaliga ägodelar. Efter lastning av bl a rullstolsburna flyktingar började den långa resan (ca 150 mil) tillbaka till Uddevalla. Det blev en näst intill omöjlig kamp mot klockan. Många stopp för toalettbesök och rökpauser behövdes, och det såg länge ut som om man skulle missa färjan. Nils ringde t o m till sina vänner i kyrkan och sade: börja be för oss!

Efter många telefonsamtal, både från bussen och från Sverige, till Stena Line och till färjan fick man kaptenen att ta beslutet: vi väntar på er!

Ganska slutkörda rullade man ombord och passkontrollen fick göras på fordonsdäcket. Färjan och Stena Line bjöd alla på hytter, middag, frukost och dricka. Snygg gest, Stena Line!

Väl tillbaka med 40 tacksamma flyktingar, varav flera funktionshindrade, kände Nils av hur trött han var.

Han sammanfattade: det är en underbar känsla att kunna hjälpa behövande!

Varmt tack, Nils, för ett föredrag direkt från hjärtat!

Tack till Ulf Holmberg, som kommit med idén och förmedlat kontakten.

Vid pennan: Lars Hed, President

Styrelsemöte