Veckomöte 14 oktober 2022 på Gröna Hästen.
Närvarande: 9 medlemmar
Föredragshållare: Carl Skygge
Dagens ämne: En advokats vardag
Advokat är en yrkestitel som är skyddad i lag. Carl har gått juristlinjen, tagit advokatexamen efter tre års praktik med påföljande prov för advokatsamfundet. Det krävs att man är medlem i Sveriges Advokatsamfund för att få kalla sig advokat.
Två viktiga krav på en advokat är etik och lojalitetsplikt, vilket kan vara nog så svårt att leva upp till.
I dag finns det ca 6 000 advokater i Sverige och klienter är privatpersoner, företag och organisationer och jobbar med humanjuridik, affärsrätt, straffrätt etc.
Det finns tvångslagar att ta hänsyn till, som ger möjlighet att tvångsvårda personer med t ex missbruksproblem eller med psykiska besvär.
Carl är ensam i sin advokatfirma, som är ett AB i Helsingborg. Arbetsområden är migrationsfrågor, familjerätt och brottsmål.
Ett ärende inleds med att Carl blir förordnad av domstolen. Målet kan läggas ner direkt alternativt senare eller leder till åtal. Under detta förlopp är det många kontakter klienten. Det viktiga är att skapa ett ömsesidigt förtroende, vilket kan vara olika svårt beroende på klientens personlighet. Carl företräder även målsägare, som ibland även de har lite svårt med ärligheten.
Carls almanacka är planerad fram i januari. I princip fullt de två närmsta veckorna, men måste ha några luckor om akuta saker måste hanteras.
Staten är den största uppdragsgivaren och faktureras med timdebitering efter avslutat mål. Carl har 40-50 klienter på gång samtidigt, vilket gör att arbetstiderna varierar väldigt mycket. Vid behov kan han ta hjälp av andra advokater, som han har förtroende för.
Carl har upplevt en hotbild två gånger och det förekommer att personer försöker påverka.
Som avslutning berättade Carl att han gör sin slutplädering på bästa sätt, för klientens skull, även om det är solklart att målet kommer att förloras.
Tack för ett väldigt intressant föredrag om advokatvärlden!
Skrev Lennart Caster

Kommande Program
Ett liv med musik
05 apr. 2024