Veckomöte den 8 oktober 2021

Närvarande Rotarianer 10 st

Gäster: Kommunpolis Christian Nilsson

Dagens ämne: Kom och Lyssna på Polisen

Presidenten öppnade mötet med att hälsa Christian Nilsson och närvarande Rotarianer välkomna.

Sigge nämnde också att Laholms Lions Club firar 70 år den 9/10 och han kommer att representera vår klubb på deras jubileumsbankett på Gröna Hästen.

Därefter intogs dagens lunch. Då Christian måste lämna redan kl 13 fick han börja sitt föredrag medan vi andra fortsatte att äta och inmundiga kaffet.

Christian talade i ämnet trygget och redovisade sin syn på kommunens brottslighet ur ett statistiskt perspektiv.
Sammanfattningsvis konstaterar han att kommuninvånarna anser sig överlag vara trygga i sina boenden och närområden. De områden som utpekades som otrygga var i första hand området kring Campus och LP-Hanssons väg och Blomstervägen. Detta även om man bodde i grannorterna och aldrig sätter sin fot i nämnda områden.

Brottsligheten har senaste året varit låg mycket beroende på Coronasituationen.
Hitills i år har 18 inbrott i bostad anmälts vilket är lågt mot tidigare år. Av inbrotten sker ca 50% av internationella ligor och de andra 50% av lokala förmågor som de flesta är väl kända av polisen.

En diskussion uppstod om problematiken med att många anmälda brott läggs ner utan åtgärd även när gärningsmannen är känd och bevis finns. Tyvärr är detta resultatet av den resursbrist som rättsväsendet har.

Avslutningsvis tackades Christian med en varm applåd och erhöll ett ex. av Ssengyangekalendern för 2022.

Vid pennan

Sigge Kjellberg
Kom och lyssna på polisen
08 okt 2021