Veckomöte den 21 april 2022

Hans Lennartsson, Avd. chef
                      Michael Edwinsson, Avd. chef

Studiebesök DIAB

Efter att ha klarat inpassering och inregistrering samlades vi i Diab:s konferensrum.

Anders hälsade alla hjärtligt välkomna och började gick igenom gällande säkerhetsrutiner.

Därefter presenterade Anders Diab International som har en omsättning på ca 2 miljarder och 1200 anställda. Detta fördelat på 8 tillverkning/förädlings enheter, 14 egna försäljningskontor och ett 40:tal distributörer fördelat över världen.

Laholmsenheten, Diab Laholm AB, omfattar 280 anställda och omsätter ca 631 miljoner. ( 2021).
Anläggningen i Laholm tillverkar och förädlad PVC och PET cellplast.

Christian berättade om vilka marknader som är mest intressanta gällande sandwichkonstruktioner. Idag är vindkraft följt av marin, båtar av olika slag, militärt, nöjes och nyttobåtar. Transport, industri och flyg hör också till växande områden.
Utvecklingen av sandwichlösningar sker i nära samarbete med kunden för att uppnå den optimala lösningen.

Diab har en egen design/beräknings-avdelning för att beräkna sandwichkonstruktioner.

Efter presentationen bjöds vi på lunch, hemlagad ärtsoppa med tillhörande pannkakor.

Vid efterföljande fabriksvisning visades tillverkningen av både PVC och PET skum. Bearbetningen görs mycket av robotar, som säkerställer både effektivitet och säkerhet.

Efter genomgång och svar på alla frågor, vandrade vi hemåt, mätta både på kunskap och ärtsoppa.

Stort tack till Anders och Christian med medhjälpare som har gjort oss klokare i sandwichens mysterium.

Presidenten, Lars Hed, påminner om att nästa fredag, 29 april. har vi lunchmöte kl 12:15 samling i Sparbanken konferensrum, ingång från Bagarliden mitt emot Hallbergska stallet. Föredragshållare Lars-Göran Person kommer att berätta om Sparbankens historia. Vi börjar med föredrag och sedan äter de som vill lunch på Gröna Hästen.

Vid Pennan
Björn Brorsson