Veckobrevstest 5/10 2021
Lars-Göran informerade om nybyggnadsplanerna vid Lagan
Närvarande medlemmar: 17
Gäster:
Michael Eckerstein, Göteborg Kungsporten RK
Roland Ottosson inbjuden av Christer Svensson

President Lars Hed öppnade mötet punktligt och noterade att vi hade "publikrekord för säsongen". Därefter lämnade Lars ordet över till Mats O. som informerade oss om att årets Gåsamiddag kommer blir den 13 november. Plats och pris är ännu inte satt, men Mats försäkrade att det kommer bli både bra och prisvärt. Anmälan till gåsamiddagen kan göras redan nu till Carl Skygge på mailadress; advokat@skygge.se.

Björn Brorsson lät meddela att 2022 års kalender nu är till försäljning, pris 100:-/st.

Efter att lunch och kaffe inmundigats tog vår president åter ton och kallade upp veckans föredragshållare Lars Göran Person för att redogöra för planerna kring uppförande av bostadshus i slänten från Laholms Sparbank ner mot Laganvägen.

Innan Lars-Göran började sin presentation ville han informera om Näringslivsdagen 2021 i Laholm den 7 oktober på Campus Laholm där bl.a. Magdalena Forsberg och Carl Bennet är föredragshållare. För anmälan, sök via Offensiva Laholm på nätet.

2010-11 blev Laholms Sparbank ägare av marken ner mot Laganvägen där de nya fastigheterna är tänkta att uppföras. Christer Svensson inflikade att det redan 2008 fans planer att bygga ca ett 10-15 lägenheter på samma plats. När projektet av olika skäl inte blev av togs marken över av banken.

Byggplanprojektet drivs nu av Mats Paulssons stiftelse, Peab och Laholms Sparbank. Det är dock inte tänkt att Sparbanken ska bli ägare av fastigheterna. Tre förslag på utförande har tagits fram av olika arkitektbyråer. Lars-Göran visade oss det förslag som verkar mest intressant från Fredblads Arkitekter i Halmstad.
Två moderna huskroppar, upp till åtta våningar höga mot Lagan. Huskropparna är tydligt separerade från varandra för att från centrum möjliggöra fri siktlinje ut mot Lagandalen. Huskropparna kommer att vara förenade med ett gemensamt underjordiskt garage med 126 parkeringsplatser med in/utfart via Laganvägen. Total boarea är 6000 m2, fördelat på 84 lägenheter från 1 rok till 5 rok. Lars-Göran menade att den planerade volymen av fastigheterna krävs fullt ut för att det skall vara lönsamt och aktuellt. Någon ev. bantning eller nerskalning är inte möjlig.

Kommunen är försiktigt positiv till det hela men en detaljplaneändring krävs vilket förväntas påbörjas 2023 och tar ca 18 månader. Det är därför inte aktuellt att i dagsläget fördjupa sig i detaljer i projektet såsom materialval, färger etc. För projektet krävs också att farligtgods-trafiken inte är kvar på Laganvägen.
Lars-Göran ville även poängtera att parkeringsplatser i det nya garaget skulle kunna komma stan till godo genom att delvis frigöra ytor för trivsel och verksamhet på Stor- och Hästtorget i stället för parkeringsplatser som idag.

Förhoppningsvis kan projektet, som ger en ny spännande silhuett till Laholm, stå klart 2025-2026.

Efter frågestund tackade Lars Hed Lars-Göran för en mycket intressant presentation och önskade lycka till med projektet.

Kommande fredag den 8 oktober har vi besök av kommunpolis Kristian Nilsson som pratar om trygghet och säkerhet i Laholm.

Skribent
Claes Söderberg
Kom och lyssna på polisen
08 okt 2021